Der findes mange gode og spændende bud på, hvilke kompetencer der er behov for i fremtiden – følgende kategorier går igen:
Informationsflowet bliver større og større, og vi bliver derfor nød til at være i stand til både at tilgå al den information, der er tilgængelig via teknologien og til at sortere den tilgængelige information, således at vi kun får det der er nødvendigt eller relevant for os.
Læringer og innovation er essensen i et growth skills mindset. Det handler om at kunne begå sig i diversitet; alder, køn, kulturel baggrund, kompetencer og arbejdsmetoder, men det handler også om at kunne tilpasse produkterne til lige præcis det kunderne efterspørges, hvilket kræver konstant ny læring og udvikling.
Den social intelligens eller de interpersonelle færdigheder bliver mere og mere afgørende.
Evnen til at kunne relatere sig til andre bliver en af fremtidens kompetencer og en høj grad af social intelligens sætter os i stand til at kommunikere med andre på en både ordentlig og direkte måde. Disse interpersonelle færdigheder indebærer også, at man er i stand til at se tingene fra f.eks. kundens/medarbejdernes/bestyrelsen eller andre interessenters perspektiv og samtidig kunne sætte sig i deres sted.
Meget af det manuelle arbejde bliver forsat standardiseret, men netop derfor er der behov for nogle der stiller spørgsmål søger efter et formål med at gøre tingene og er i stand til hurtigt at kunne ændre retning eller mindset, når/hvis der sker uventede og uforudsigelige omstændigheder. Det at skabe en mening med det vi laver, bliver ligeledes vigtigere og vigtigere, da mange er virtuelle ledere og dermed ikke længere ser deres medarbejdere så ofte.